Jag ser dig


Rozies ögaAlla vill vi bli sedda för de unika personligheter vi faktiskt är. Det värsta är att aldrig bli tagen på allvar, aldrig bli sedd utom när någon ifrågasätter vårt agerande och talar om vad vi borde göra och inte borde göra.

Jag bevittnade i går eftermiddag en händelse och ett samtal mellan en kvinna och en liten flicka. Kvinnan anklagade henne helt öppet inför alla människor runt omkring om hur ansvarslöst hon tyckte att flickan hade betett sig. Den stackars flickan svarade ynkligt på de kaskader av förebråelser som riktigt vällde över henne. Jag kunde riktigt känna samma skam och känslor av skuld som flickan kände just då, och gamla minnen började sakta torna upp sig ur barndomsminnenas förträngda dunkel. Och jag blev ett med flickan. Det hade lika gärna kunnat varit jag när jag själv var barn. Jag såg hur förtvivlat ledsen hon var och jag ville säga: ”Älskade lilla flicka, var inte ledsen. Jag ser dig!”

18 thoughts on “Jag ser dig

      • Jag och maken befann oss i en leksaksaffär och detta hände framme vid kassan. Kvinnan var expedit och flickan hjälpte henne att ta betalt för den julklapp som jag just hade köpt. Kvinnan stod med ryggen mot mig och slog in min julklapp och under tiden och utan att titta på flickan så sa hon dessa ord till henne.

        Om jag i det läget hade lagt mig i samtalet så hade det inte gjort situationen bättre för flickan, snarare tvärtom. Jag är inte en sådan människa som lägger mig i mer än när nöden kräver det. Hårda ord och kritik gör bara skadan värre. Kvinnan visste att jag lyssnade och jag tror nog att de blickar jag gav henne när hon vände sig om sa nog mer än tusen ord. Man behöver inte alltid säga något när tystnaden talar sitt eget tydliga språk.

        Gilla

  1. Man kan säga saker på många olika sätt. Det där lät inte pedagogiskt och jag tycker alltid det är taskigt att göra bort personer offentligt. När jag hör och ser sådant får jag alltid en lust att säga något pikigt/ironiskt och ibland har jag muttrat lagom högt för att tyrannen ska höra. Tyvärr tror jag inte det hjälper. Jag vill önska dig ett Gott Nytt År. Bossekram

    Gilla

  2. Fy så ruttet att förnedra en liten flicka inför publik på det sättet 😦
    Undrar om kvinnan hade vågat göra detsamma mot en vuxen.

    Gott Nytt År önskar Kao

    Gilla

Kommentera

