Piluner och Poliner


blomma2

Rosa lupiner i vår trädgård

Häromdagen var jag med om en rolig diskussion om olika blommor och vilda växter, vilka växer i trädgårdar och längs vägrenarna. Vi satt vid ett bord och fikade då dessa blommor fördes på tal.
– Tänk, alla dessa piluner som växer kring vägarna! utbrast någon plötsligt. En annan person inflikade snabbt:
– Det heter inte piluner, det heter poliner! Anledningen till att jag vet det är att jag brukade skicka sådana till pappa nere i Stockholm. Jag lade ner några frön från den vita sorten i ett kuvert och skickade per post till honom!
Det skrattades gott när det rätta namnet uppdagades för dem.

14 thoughts on “Piluner och Poliner

  1. Lupiner är jättesvårt att bli av med. Sedan får de vara hur vackra som helst, för växer de där man inte vill ha dem är det en hemsk växt.
    Svante

    Gilla

  2. Min pappa var lite av en fritidsträdgårdsmästare. Han var så stolt över sin samling lupiner 😉 särskilt den danska sorten som var flerfärgad.
    Ja, det där med ord, jag kan själv vricka tungan ibland, haha….
    Go’kram ♥

    Liked by 1 person

    • Lupiner är ju så otroligt vackra. Ord brukar oftast skena framför tanken och då kan det lätt bli tokigt ibland. Ofta märker man inte själv att man har sagt fel men omgivningen gör det och påtalar det gärna. *fniss*
      Go´kram tillbaka ❤

      Gilla

  3. Ha ha ha, skönt att läsa att det finns fler som har konstiga namn på saker. Lupiner har jag alltid gillat och jag har aldrig förstått hur de kan växa vilda så där. Jag har även plockat med mig dom hem….. 🙂

    Stor kram ♥

    Liked by 1 person

Kommentera

