Karma på villovägar


karma_energierMånga gånger har jag funderat över själva begreppet ”karma”. Jag har ju lärt mig att på det sätt vi bemöter våra medmänniskor så kommer dessa gärningar tillbaka till oss själva förr eller senare, på både gott och ont. Gör man gott mot sin nästa får man det tillbaka i retur. Kanske inte på en gång utan långt senare. Och själva ”karma-returen” kanske inte kommer tillbaka från just den personen som man gjorde gärningen emot, utan från ett helt annat håll och från en helt annan person. Det är precis likadant med onda gärningar.

Jag brukar ju alltid tänka så, och jag förmedlar ofta denna tankegång till min omgivning för jag anser att man i alla lägen ska behandla sina medmänniskor precis som man själv vill bli behandlad. Det mår man ju bäst av själv i slutänden. Och det är en helt underbar levnadsregel.

Men helt plötsligt har det inträffat en radda av händelser som har fått mig att tvivla på människors välvilja och godhet. Jag känner mig både luttrad och frustrerad. Och tilltron har skakats och försvagats i sina grundvalar. Den hand som jag så välvilligt sträckte ut möttes av ett ”knivhugg fullt av hat” och en isande kall likgiltighet. Undrande frågade jag vad jag hade gjort som förtjänade denna behandling, men jag fick inget svar utan personen i fråga vände mig ryggen helt. Jag har aldrig någonsin behandlat den här personen illa, men trots detta fick jag hatets förakt tillbaka utan ett ord till förklaring.

Likaså har det inträffat andra händelser där min välvilja har satts på hårda prov trots att jag ville min omgivning så väl. Jag väljer att inte gå in på exakta detaljer av det som har hänt för jag vill absolut inte hänga ut någon person offentligt. Och jag vill ingalunda fiska efter att man ska tycka synd om mig på något sätt. Jag vill bara med detta inlägg få skriva av mig mina känslor och den stora frustration som jag känner just nu. Jag har alltid trott på karma och att tankens kraft är stor. Det man ger får man tillbaka. Men nu är jag inte så säker längre och sorgset inser jag att …

Karma är på villovägar …

10 thoughts on “Karma på villovägar

    • Tack för go´a och värmande ord. ❤
      Tappar tron helt gör jag väl inte. Men min tillit har fått sig en kraftig törn. Mitt i mina funderingar, tankar och frustration inser jag att det finns go´a människor trots allt. Och det är dessa jag kommer att fokusera på hädanefter. Nya människor jag möter i livet kommer jag att lära känna först innan jag eventuellt tar dem till mitt hjärta. Jag dömer ingen utan ger alla en chans. Men för dem som dömer mig utan att först ha tagit reda på fakta och har valt bort mig ur sina liv och behandlar mig illa, just dessa kommer jag aldrig mer att lägga något fokus på. Det är bortkastad tid och energi. Dessutom är det inte min egen förlust utan deras egen.
      Kram och tack för peppning. 🙂

      Liked by 1 person

    • Tack för dina fina och go´a ord.
      Jag är mycket medveten om det du skriver och innerst inne vet jag att det är sant. Det är bara tilliten som har fått sig en törn. Men jag har rest mig förr efter att jag har fallit och jag gör det igen, var så säker. 😉
      Varma kramar tillbaka ❤

      Gilla

  1. Det är några år sedan jag upptäckte detta. Tyvärr finns det flera som inte har Karma idag än dom som har. Är numera väldigt försiktig innan jag släpper någon för nära. Men det finns fortfarande många varma och goda människor att tycka om. Hoppas du återfår tron på detta.
    Kramar Anki

    Liked by 1 person

    • Nog finns det många som saknar karma. Det har den senaste tiden av händelser bevisat så tydligt. Kantänkas är det en lärdom och läxa för mig att inte vara så himla godtrogen och naiv. En tydlig fingervisning om att jag nog ska ta bort skygglapparna och se vad personen verkligen går för, utan att – som jag hitintills har gjort blunda för det negativa hos personen i fråga. Jag ville bemöta med godhet för att bygga upp de broar som hade raserats. Jag inser nu att jag borde ha låtit allt vara som det är… Jag har nu lärt mig min läxa.

      Nu vänder jag dem ryggen i stället och fokuserar på ”de varma och goda människorna”. Jag har svårt för känslokyla och likgiltighet, och tänker ej längre blunda för den. Det ligger inte på mitt eget ansvar för hur dessa människor beter sig. Det får de själva ta på sitt eget ansvar. Jag är numera försiktig, precis som du innan jag släpper någon för nära. Men jag VET trots allt vilka jag kan sätta tro till. Det känns innerst inne. Så tron är inte förlorad – Jag är nu bara mera restriktiv och avvaktande i mitt förhållningssätt till dem. Och var och en får stå till svars för sina egna handlingar, utan att jag ska gå in och försöka att rätta till allt. Ibland måste händelser få ha sin gång och lämnas därvid.
      Kramar tillbaka ❤

      Liked by 1 person

  2. Hej där min goa Rozie!
    Jag tror inte längre på Karma.. Jag tror på att goda gärningar föder gott,men att vissa människor är ”förtappade”och då hjälper det inte att man behandlar dom väl..
    Vi alla människor drabbas av sorg och sjukdom och olycka.. Vissa mer,andra mindre och somliga inte alls..
    Rättvist?? Näpp inte alls..
    Men vi kan själva välja hur vi går vidare. Alla klarar inte av att hitta ”sin väg” och många gånger så går vi människor vilse på vägen. Men om man ska tro på karma så
    tror jag att man blir besviken måånga gånger. Jag har drabbats oerhört hårt i livet (som du vet) och jag tycker ärligt talat inte att jag har förtänat det som varit. Men.. Det är livet.. Det går i vågor av lycka och olycka. Ibland stormar det länge och mycket. För att sen övergå i en lugn och behaglig bris. Jag bestämde mig för att inte bli bitter. Jag väljer att se
    det fina i det lilla. Och jag tänker fortsätta att vara snäll och hjälpsam. Försöka att hitta det goda i människan. Och inse att inte alla människor är goda.
    Och att lära mig att säga nej till andra ibland.. Men ja till mig själv och min lycka i första hand.
    ”Ge dig själv syrgasmasken först.. Sen kan du hjälpa”
    Hahaha..Förlåt mig Rozie om det låter svamligt. Jag hoppas och tror att du förstår!
    Ps:jag är lycklig och mår efter omständigheterna oförskämt bra./
    Varma goa kramar i massor till dig Rozi.
    Du är en genuin och varm kvinna./
    ❤Kram från kramgoa Ullis❤

    Liked by 1 person

    • Ullis!!!! ❤ ❤ ❤
      Ååååhhhh, vad glad jag är att "se" dig igen! Jag har tänkt så mycket på dig och undrat hur du har det.
      Dina ord är mycket kloka och jag nickar instämmande till dem.
      Jag vet att du har drabbats hårt i livet. Jag är glad att du nu har det bra. Jag tycker inte alls att du svamlar, jag vet vad du menar.
      Tänk, jag sitter här med ett enda stort leende på läpparna och är alldeles varm i hjärtat. Att du kikade in till min blogg och skrev till mig är bland det bästa som har hänt. Underbara vän. ❤
      Kramar i massor / Rozie

      Gilla

Kommentera

