Kan våra drömmar skapa morgondagen?


we create our own tomorrow”Kan våra drömmar skapa morgondagen?”

Just den frågan ställer vi oss nog lite till mans då och då. Till viss del tror jag faktiskt att vi kan det om vi bara vågar släppa taget om våra rädslor, fördomar och andra hinder som ibland kan dyka upp i våra sinnen. Är vi så rädda för hur andra människor kommer att uppfatta oss om vi skulle släppa taget och våga gå vår egen väg och följa våra drömmar? Säg mig, vad skänker verklig lycka? Att våga chansa, släppa taget och kasta sig ut och tillåta sig att följa ”möjlighetens vindar” eller att tyst och med nedsänkt huvud följa strömmen av de människor som försöker att styra våra handlingar i livet? Säg mig, är det deras liv vi vill leva eller våra egna?

Följer DU strömmen eller drömmen?

 

13 thoughts on “Kan våra drömmar skapa morgondagen?

  1. Vilket klokt inlägg. Du har såååååå rätt.
    Viktigast är väl att vi gör saker för att vi vill själva.
    Vi måste släppa på allt som blockerar oss. Att ta steget och våga.

    Tack för ett vettigt inlägg fina vän.
    Kramkram.

    Liked by 1 person

    • Tack, vännen. Jo visst är det viktigt för oss själva att försöka släppa på allt som blockerar oss. Vi kan ju ställa oss själva frågan: ”Vad är det värsta som kan hända mig om jag skulle våga ta steget?”
      Det är våra egna rädslor som styr våra liv. Vi vill inte vara annorlunda eller ”sticka ut”. Konflikträdslan styr våra liv. Och många orkar inte stå upp för sig själva och vad de innerst inne står för och tror på. Vi fördömer det andra fördömer utan att ta reda på sanningen. Det är enklast att följa strömmen än att försvara sina egna tankegångar.
      Jag citerar Strindberg: ”Det är synd om människan …”
      Kramkram ❤

      Gilla

  2. Jag följer definitivt inte strömmen. Tidigare i mitt liv följde jag kanske strömmen en del därför att jag troddet att det var den rätta vägen. Numera har jag insett att det finns andra och trevligare vägar och, framför allt, att jag själv har förmågan att avgöra vilken väg som är bäst. Följ drömmen om drömmen känns rätt!

    Liked by 1 person

    • Jag, precis som du följde strömmen tidigare. Trodde att jag hade fel och de andra rätt. Handlade nog mest om dåligt självförtroende. Jag vågade helt enkelt inte vara annorlunda mot hur de andra var. Nu för tiden går jag min egen väg och lyssnar mera inåt. Och det som känns rätt följer jag oavsett vad andra människor tycker och tänker.

      Gilla

  3. Det är stor visdom du förmedlar… I denna vår värld – med förväntningar från alla håll och kanter och ibland försök till styrning från somliga håll – behöver man stanna till och känna efter ibland. Känna efter var man har sig själv… vad som är viktigt… vad man mår bäst av… vad hjärtat vill…
    Numera går jag också min egen väg… för det mesta…
    Var dig själv! Kopior finns det redan så många, har någon sagt… Och vem vill egentligen vara en kopia???… ❤

    Liked by 1 person

Kommentera

