För rädd för att leva och för rädd för att dö


Rädsla för livet och dödenHon såg på mig med sorgsen blick, och ansiktet riktigt lyste av åthållen rädsla. Försiktigt lade jag min hand på hennes axel, och hon lät den vara där utan att rygga tillbaka. Det var som om hon desperat försökte inhämta kraft och styrka från den beröring jag gav henne. Hon verkade så ensam, liten och rädd där hon stod framför mig. Hennes uppgivenhet rörde vid mitt sinne och hjärtat riktigt värkte vid åsynen av denna vilsna själ. Stilla såg hon på mig, och viskade tyst:
– Jag är så rädd…
– Vad är du rädd för? Vad skrämmer dig så?
– Jag är så rädd för åskan, livet, människor och allt det som ligger fördolt mitt ibland oss – Det vi inte kan se! Jag vill bara dö…
Men så tystnade hennes svaga röst, och fortsatte efter en liten stund:
-Det finns bara ett problem med det…
– Vad då?
– Döden skrämmer mig också!

(Berättelsen är tagen direkt ur verkligheten)

4 thoughts on “För rädd för att leva och för rädd för att dö

  1. Denna lilla text gör att, döden inte skrämmer mig ett enda dugg, men vägen dit med vår Svenska sjukvård gör mig vettskrämd. Risken att smittas av antibiotikaresistenta bakterier är tämligen stor med att besöka ett Svenskt sjukhus idag. Detta på grund av bristfällig städning.

    ”Döden innebär ingenting mer dramatiskt än
    att det tillstånd återkommer som förelåg innan
    vi föddes. Det är väl ingenting att oroas för?
    Vem ängslades för läget före födseln?
    Efter vårt hastiga liv ”ett momentant intermezzo”,
    börjar en ny oändlighet.
    Varför törstar vi efter livet i stället för att acceptera
    ”ickevarandets paradis”? ”

    Svante

    Liked by 1 person

  2. Dödsångest har vi nog alla mellan varven. Vi räds icke-existensen.
    Men före döden lever vi. Då finns inte döden. Efter döden finns inte livet.
    Existentiell tröst för både troende och icke-troende.
    Men som kristen har man ett triumfkort. Uppståndelsen.

    Gilla

    • Vi har alla någon slags rädsla eller osäkerhet över det vi inte kan påverka eller det vi inte vet någonting om. Känslan av att inte kunna påverka det som sker i våra liv har stor inverkan.
      Vi har ett stort behov av att ”ha ett sista halmstrå att gripa” – en tröst ”att det finns någonting mer och mycket bättre” utöver det vi upplever här och nu.

      Gilla

Kommentera

