Ett övergivet byte


hangigDet är lurendrejeri överallt. Det känns som man förföljs av bluffmakare på alla sociala medier. Som Facebook t.ex. Där skickar fejkprofiler (utländska kreditföretag)  vänförfrågningar för att sedan spamma en själv och ens vänner med erbjudanden om oseriösa lån. Så har vi även Twitter och Instagram. På det sistnämnda så länkade ”Buy Followers” till mitt namn i ett försök att locka dit mig till sin sida. Och på Twitter favoritmarkerade de ett inlägg jag gjorde för att de ville att jag skulle lockas till deras sida. Börjar nästan kännas som om gamarna svävar ovanför mitt huvud och att jag är ett väldigt ensamt, övergivet och sårat byte.

Ser jag så ensam ut?

6 thoughts on “Ett övergivet byte

  1. Jag har också blivit litet drabbad av konstiga följare i twitter. Det börjar kännas ungefär som på min tid i Facebook för länge sedan. Jag slutar nu använda Twitter. Det är märkligt att det finns så många som bara använder internet för att ”bråka” med människor. Jag tycker det är jobbigt och jag sympatiserar helt och fullt med dina synpunkter. Det år kanske – än så länge i varje fall – lugnast att hålla sig till WordPress.

    Liked by 3 people

    • Ärligt talat så verkar Twitter helskumt just nu. Och när det gäller Facebook får man verkligen se upp när någon skickar en vänförfrågan. Det kryllar av en massa fejkprofiler just nu. När de blivit vän med en så letar de sedan i den vänlista man har och skickar vänförfrågan till ens egna vänner. När så dessa stackare ser att denne profil och de själva har ”gemensamma vänner” så tror de att allt är i sin ordning och går med på vänskapen. Det är en strategi som bluffmakarna har, att luras på det sättet. Och så börjar de spamma i var och varannan kommentar, om och om igen! Och på dålig svenska, översatt från Google Translate erbjuder de krediter och snabba lån, helt utan kreditprövning och garanti! Deras namn är falska (kapade från någon annan stackare) likaså deras profilbilder. Och kommer Facebook på dem via anmälningar, så startar de bara upp nya konton och fortsätter med sin verksamhet.

      Liked by 1 person

  2. Det är nästan som att själva syftet med att man har blogg, Twitter eller något annat socialt media går förlorat för att man måste hålla reda på och avfärda idioter. Jag har inte själv så stora problem med detta, i.o.m att jag bara har WP.

    Men däremot på mailen!!! Inkorgen svämmar över av en massa skit jag tvingas rensa bort innan jag kan läsa det jag verkligen vill läsa.

    Kao

    Liked by 2 people

Kommentera

