Förföljaren


Stockholm”Stockholm i mitt hjärta” I förgrunden – Stadshuset

Jag tror att det var någon gång i början av 70-talet. Och jag minns det precis som om det hade hänt nyligen. Ung och glad begav jag mig till Tempo som varuhuset hette då på den tiden. Strosade runt i varuhuset en stund för att så småningom vända åter ut mot entrén, vilken vätte ut mot Östermalmstorg i den stora staden Stockholm. Det var sommar, minns jag och solen sken och spred en sprittande glädje inom mig. Det var som om det rann sockerdricka genom mina ådror. Det porlade och bubblade ut i varje fingerspets och på sin väg genom kroppen gjorde porlandet en kullerbytta för att slutligen explodera ut i ett barnsligt fnittrigt rus. Jag passerade just vid utgången en äldre man. Och för att riktigt visa hur glad jag var och välvilligt godhjärtat inställd (solen sken ju som sagt, och då kan man ju göra de mest urbota korkade saker man annars inte skulle göra) så smällde jag av ett ungt vackert leende mot honom. Så gick jag vidare, intet ont anande men upptäckte ganska snart att jag var förföljd. Ekande steg kom efter mig, och när jag så ökade farten gjorde stegen detsamma.

Jag stannade till och kikade försiktigt över axeln och möttes av ett glatt ansikte som för mig tycktes vara ett enda stort grin. Det var den äldre mannen, och förmodligen måste min vänlighet, vilken jag egentligen inte hade menat; uppfattats som en enda stor invit.  ”Neeeej!” vrålade det i mitt inre och jag ökade takten igen för att så småningom börja springa. Och detta resulterade i att han också började springa.

För att komma undan styrde jag kosan mot en skivaffär och jag rusade in i den. Där var allt lugnt och stilla. Jag möttes av affärsinnehavares förvånade blick. Men jag sa ingenting, bara flämtade och kippade efter andan. Jag försökte att se oberörd ut men hjärtat bankade hårt i bröstet som om det försökte att ta sig ut. Planlöst bläddrade jag bland skivorna samtidigt som min blick lite då och då drog sig mot skyltfönstret. Butiksinnehavaren uppfattade min sökande blick och började själv stirra mot fönstret. Och plötsligt stod ”han” där, bara dök upp från ingenstans; framåtlutad med ansiktet alldeles intill fönsterglaset för att kunna se bättre in i butiken. De båda händerna hade han kupat och via dess ”tunnel” blickade han in genom glaset där en skräckslagen flicka stod och stirrade tillbaka mot honom.

Jag såg åter ned mot skivorna och jag fortsatte att bläddra. När jag efter en stund återigen tittade mot fönstret så fanns det ingen där. Ännu en stund stod jag kvar tills jag samlade mod nog till att närma mig dörren till butiken. Försiktigt kikade jag ut. Tittade först åt ena hållet och sedan åt andra. Men gatan låg öde och tom. Sakta begav jag mig hemåt under det att jag lite då och då såg mig omkring. Men förföljaren var borta, som om han aldrig hade funnits där.

8 thoughts on “Förföljaren

  1. Jag undrar hur mycket äldre män förstår hur mycket de skrämmer en ung flicka när de gör så där. Jag blev också förföljd av en man i bil när jag var 13 och gick mellan tandläkaren och skolan. Han dök upp från olika håll hela tiden och jag sprang. Sen någon vecka senare råkade han köra förbi igen och kände igen mig och jag såg hur han grinlog genom rutan.

    Liked by 1 person

    • För en ung flicka kan det vara oerhört skrämmande, eftersom man känner sig osäker på förföljarens avsikter. Jag tror faktiskt att de får en ”kick” av att se denna rädsla. Usch så obehagligt!

      Gilla

  2. Usch!
    Tänk att det alltid finns män som inte kan tolka ett vanligt leende, utan försöker läsa in egna skumma önskemål från ett sånt.
    Tur att han försvann – och att det var under dagtid – och att det var i en storstad, där du hade skydd av densamma 😉

    Här får du en låt:

    Liked by 1 person

Kommentera

