Guld Och Gröna Skogar


Guld och gröna skogar copy (1)När jag var liten brukade jag väldigt ofta drömma mardrömmar där läskiga monster och andra hemskheter skrämde mig. Jag var ett väldigt oroligt och ängsligt barn och mörkret oroade mig enormt.

Tänk alla nätter som jag skrikande vaknade, darrande av rädsla och knappt vågade somna om, så rädd för att monstren skulle återkomma och hitta mig igen. Mardrömmarna förföljde mig och jag var alldeles förtvivlad. Men allteftersom tiden gick fann jag på en lösning och jag tänkte nu testa den för att se om den kunde hjälpa mig.

Många gånger hade jag hört de vuxna samtala om någonting som i mina öron tycktes vara någonting helt underbart, och ett hopp började växa djupt inom mig. Min mun formade tyst de orden jag hade hört: ”Guld och gröna skogar”. Och med ens spred sig en lyckokänsla inom mig och jag bestämde mig för att just detta skulle jag erbjuda de otäcka monstren som förföljde mig om nätterna. Jag skulle lova dem guld och gröna skogar bara de lämnade mig ifred. Jag förstod inte riktigt innebörden av dessa ord, men de gav mig en härlig känsla av lugn. Och nu helt plötsligt som i ett trollslag hände någonting helt fantastiskt.

Monstren kom åter smygande i min dröm, men nu sprang jag inte undan för dem. Helt tyst och stilla stod jag kvar i stället för att fly, och jag kunde plötsligt förnimma helt nya känslor i drömmen. Sakta, sakta kom de emot mig och i stället för att kasta sig över mig stannade de och väntade avvaktande.
– Jag lovar er guld och gröna skogar om ni blir snälla mot mig!
Min röst tycktes fylla drömmen med en styrka som jag aldrig tidigare hade känt. Jag såg bestämt på de varelser som tidigare hade jagat mig.
– Nå, vill ni ha guld och gröna skogar? fortsatte jag, och de svarade med ivriga nickanden och tog mina händer och drog in mig i en yster dans följd av glada lekar. De var nu helt plötsligt mina vänner och jag var ej längre rädd för dem.

Det sägs ju att just själva orden man uttalar har krafter i sig som kan göra skillnad mellan godhet och ondska. Positiva saker sker om vi använder orden väl, såväl som negativa ord skadar oss. Och i kombinationen med våra tankar  kan vi få händelser att utveckla sig åt olika håll beroende på hur vi tänker, antingen åt det positiva – eller åt det negativa hållet. Även våra drömmar kan vi styra. Det är just detta som vi kallar för ”Tankens Kraft”. Och det är helt upp till var och en av oss hur vi vill använda oss av den.

4 thoughts on “Guld Och Gröna Skogar

  1. Tänk att du lockades vända de onda drömmarna till goda. Det hade jag gärna gjort med en dröm som jag minns om en varg som jagade mig, men jag var inte lika klok som du. Ord är viktiga, men det är ju inte alltid man hinner tänka efter innan man uttalar dem.

    Gilla

    • Tack, dina ord värmer. Nu var jag ju bara ett barn när det här hände och på barns insiktsfulla vis så löste jag problemet med min rädsla. Vi kanske borde tänka på det lilla barnets insiktsfulla sätt och strunta i alla fördomar och förutfattade meningar och den ”stelhet” vi har lagt oss till med genom livet. Säkerligen skulle världen bli så mycket bättre då.
      Kramar tillbaka

      Gilla

Kommentera

